19 lutego w hotelu Westin w Warszawie odbyła się konferencja Shopping Center Forum 2009, zorganizowana przez BROG Media Biznesu.
Shopping Center Forum to specjalistyczne spotkanie "business-to-business" dla kadr zarządzających, poświęcone perspektywom i najnowszym trendom w branży centrów handlowych.
Temat przewodni spotkania to "Zagrożenia, wyzwania i szanse - rynek centrów handlowych jako element gospodarki globalnej".
Marek Gładki, Leasing Manager z Działu Centrów Handlowych wziął udział w dyskusji panelowej, podczas której omówiono obecną sytuację na rynku centrów handlowych i najbardziej prawdopodobne scenariusze jej rozwoju.
Obok przedstawiciela Echo Investment w spotkaniu wzięli udział: Stephen Pragnell, Apsys Group; Mathieu Giguere, Cushman & Wakefield, Mateusz Jaworowski, Millward Brown SMG/KRC, Magdalena Zimna i Przemysław Dwojak, GfK Polonia, Renata Kusznierska, DTZ Polska.
-------------------------------------------------
"Na rynku centrów handlowych w Polsce jest jeszcze wiele do zrobienia - stwierdził na konferencji Shopping Center Forum & Awards 2009, która odbyła się 19 lutego br., Stephen Pragnell z Apsys Group. Podobnego zdania byli także inni goście Forum - Renata Kusznierska z DTZ; Mathieu Giguere z Cushman & Wakefield czy Marek Gładki z Echo Investment. - To cały czas dobry moment na budowę centrów handlowych w naszym kraju. Jednym z konceptów, który może się sprawdzić najlepiej w obecnej sytuacji, jest retail-park. Jego przewaga nad innymi projektami to mniejsze koszty budowy, niższe opłaty czynszowe dla najemców i większa powierzchnia eskpozycyjna - mówiła Kusznierska. Mathieu Giguere uważa, że na rynku będą sobie dobrze radzić także centra handlowe typu outlet. Eksperci zwrócili też uwagę na pozytywne aspekty kryzysu na rynkach finansowych. - Spadają koszty robót budowlanych, na rynku pojawiają się nowe koncepty z tańszą ofertą - zauważa Kusznierska. W efekcie kryzysu dobór najemców i oferty centrów będzie bardziej przemyślany i co za tym idzie bardziej korzystny. - Szybko zwiększająca się do tej pory liczba mkw. powodowała, że inwestorzy gubili się w tym, co jest dobre, a co niekoniecznie powinno znaleźć się w ich obiektach - podsumowuje Marek Gładki.
Zdaniem ekspertów obecnych na Shopping Center Forum & Awards centra handlowe będą się w Polsce budować, choć możliwe są opóźnienia wielu projektów. - Wcześniej inwestycje na rynku centrów handlowych ograniczała ustawa o WOH, teraz jest problem z bankami, które wstrzymują finansowanie - mówiła Renata Kusznierska z DTZ. Marek Gładki z Echo Investment SA nie jest pesymistą w tej kwestii. - To nie jest tak, że finansowania nie da się uzyskać. Po prostu nadszedł czas weryfikacji słabych projektów - uważa Gładki.
Zarządcy centrów handlowych są zasypywani wnioskami o obniżenie czynszów, które, naliczane w euro, ze względu na spadek wartości złotówki gwałtownie skoczyły. - Niestety zarządcy nie zawsze chcą współpracować z najemcami. Nie zauważam chęci pomocy z ich strony w tworzeniu nowych konceptów - mówi Andrzej Buczkowski z firmy Wars SA, która jest autorem nowego konceptu gastronomicznego, który ma być rozwijany w centrach handlowych. - To prawda. Najemcy dostali po kieszeni. Efekt jest taki, że część lokalizacji może zniknąć z rynku. Będziemy jednak współpracować z najemcami, bo to oni tworzą rynek centrów handlowych - mówi Marek Gładki. Gładki uważa, że czynsze się ustabilizują Co z istniejącymi centrami handlowymi, czy mogą stracić klientów? - zastanawiali się uczestnicy konferencji. - W części z pewnością trzeba będzie przeprowadzić rekomercjalizację - mówi Marek Gładki. - Teraz jest czas, by pracować nad marką centrum handlowego i marką najemcy oraz poprawą jakości obsługi. Czas weryfikacji, czy tenant mix, który zastosowano w danym centrum jest korzystny - mówi Renata Kusznierska."
-------------------------------------------------
Więcej o konferencji:
www.shoppingcenter.pl