Siedem sprzedanych biurowców, kolejne pięć budynków z pozwoleniem na użytkowanie, blisko 45 tys. mkw. wynajętych biur, rozwój segmentu food&beverage oraz umacnianie różnorodnej oferty Libero Katowice i Galerii Młociny – to kluczowe sukcesy dewelopera w sektorze komercyjnym w 2022 roku. Dzięki stabilnej pozycji na rynku Echo Investment skutecznie zarządza i rozwija swój portfel w obliczu wyzwań, jakich doświadcza rynek nieruchomości.
Nieruchomości komercyjne niezmiennie stanowią mocny filar działalności Echo Investment. W 2022 r. deweloper zakończył budowę 104 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni biur. W minionym roku pozwolenie na użytkowanie uzyskały: wrocławski MidPoint71 (ponad 37 tys. mkw.), łódzki REACT (blisko 15 tys. mkw.), dwa budynki biurowe przy ul. Milionowej (M4 i M4A) w Fuzji (blisko 22 tys. mkw.) oraz pierwszy etap, obejmujący segmenty A i B, krakowskiego kompleksu Brain Park (blisko 30 tys. mkw.).
- W 2022 r. rynek nieruchomości stanął przed kolejnymi wyzwaniami: wojna za naszą wschodnią granicą, niestabilna sytuacja polityczna w regionie, inflacja, kryzys łańcucha dostaw, rosnące koszty realizacji czy ograniczenie dostępności kredytów hipotecznych. Nasze dobre wyniki osiągnięte w obszarze nieruchomości komercyjnych to efekt wytężonej pracy doświadczonego zespołu projektowania, realizacji oraz leasingu. Setki godzin analiz i stałego modyfikowania naszej oferty pozwalają nam jeszcze mocniej odpowiadać na dynamicznie zmieniające się potrzeby inwestorów i najemców. Standard naszych inwestycji oraz stabilna pozycja na rynku, wynikająca z dotychczasowej dbałości o jakość dostarczanych produktów i usług, pracuje na zaufanie naszych klientów. Dzięki temu możemy pochwalić się takimi sukcesami jak transakcja sprzedaży sześciu budynków biurowych na łączną kwotę przekraczającą 200 mln. euro. To dowód, że dobre nieruchomości komercyjne, mimo zawieruchy wokół, obronią się, jako świetny produkt inwestycyjny – podsumowuje Rafał Mazurczak, członek zarządu Echo Investment odpowiedzialny za sektor nieruchomości komercyjnych.
Sprzedane w 2022 roku inwestycje to: West 4 Business Hub (ponad 15,5 tys. mkw.) i MidPoint71 (blisko 37 tys.mkw) we Wrocławiu, trzy budynki biurowe wpisujące się w łódzki projekt “destination” Fuzja oraz dwa biurowce w kompleksie Face2Face Business Campus (blisko 46 tys. mkw.) w Katowicach.
Najemcy wciąż wierzą w biura
Dwa lata pandemii mocno odbiły się na kondycji sektora biurowego. Jednak, jak pokazują raporty agencji doradczych, aktywność najemców w obszarze biur rośnie. Choć firmy nie zrezygnowały całkiem z pracy zdalnej, przechodząc w tryb pracy hybrydowej, to jednak dostępność dobrze zaprojektowanej, oddającej ducha marki czy kulturę organizacyjną firmy przestrzeni nie straciła na znaczeniu. Echo Investment skończyło 2022 rok z blisko 45 tys. mkw. wynajętej powierzchni biurowej. Wśród kilkunastu świetnych umów najmu warto wymienić największą transakcję na 8,5 tys. mkw. dla EPAM Polska w Brain Parku na krakowskich Grzegórzkach.
Współpraca Echo Investment z najemcami nie kończy się na podpisaniu umowy. Wewnętrzny zespół fit-out wspiera firmy wybierające przestrzenie od Echo w koordynacji procesu realizacji biura. Odpowiada za koordynację przygotowania powierzchni biurowej dla najemców, współpracę z architektami i wykonawcami. Biura gotowe „pod klucz” to ich specjalność. W 2022 roku zespół fit-out przekazał 40 w pełni zaaranżowanych przestrzeni do pracy o łącznej powierzchni ponad 65 tys. mkw. Wśród nich znalazły się biura dla takich marek jak: PepsiCo, CodeLab, 3M, PwC, Fujitsu Poland czy CitySpace.
- W ostatnich latach kryteria wyboru biura znacznie się zaostrzyły. Wzrost znaczenia ESG w biznesie, poszukiwanie bezpiecznych i zdrowych przestrzeni do pracy, usługi i udogodnienia dostępne na wyciągnięcie ręki, a czasami wręcz na wyłączność to głównie punkty na liście „must have” naszych klientów. Zadowalający współczynnik najmu osiągnięty przez nasz zespół pozwala z optymizmem planować 2023 rok. Przed nami kolejne odważne projekty. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu, szerokiej perspektywie oraz przede wszystkim rozwadze w podejmowaniu decyzji możemy podnosić poprzeczkę, nawet w trudnych czasach – podkreśla Rafał Mazurczak.
Deweloper w swoim portfolio dysponuje również elastyczną przestrzenią biurową ofertowaną w ramach działalności operatora CitySpace. CitySpace to obecnie 12 lokalizacji o łącznej powierzchni 25 tys. mkw, który działa aktywnie w 5 miastach w Polsce: Warszawie, Wrocławiu, Krakowie, Katowicach oraz Gdańsku, a już wkrótce rozszerzy się na kolejne miasto - Łódź. Dostępność takiej przestrzeni to świetne uzupełnienie oferty kompleksów biurowych klasy A, jakie realizuje Echo Investment.
Kierunek: destinations
- Synergia działań w obszarze biur, centrów handlowych, food&beverage, flex space, którą rozpoczęliśmy realizując ambitną strategię destinations przynosi widoczne efekty. Browary Warszawskie, nasza flagowa inwestycja z tej kategorii, podbiła serca już nie tylko warszawiaków i gości odwiedzających stolicę. Projekt został doceniony przez kapitułę prestiżowego konkursu MAPIC Awards, gdzie otrzymaliśmy nagrodę w kategorii Best Urban Regeneration. To dla nas ogromne wyróżnienie, ale także motywacja, by nie spoczywać na laurach. Rok 2023 to rok destinations. Kontynuujemy prace nad łódzką Fuzją, a przed nami kolejne projekty przy ul. Wita w Krakowie oraz ul. Towarowej w Warszawie. Planując kompleks biurowy przy ul. Swobodniej we Wrocławiu również chcemy zaszczepiać w nim wartości, które sprawdziły się w takich wielofunkcyjnych, miastotwórczych projektach, jak Browary czy Fuzja w Łodzi – mówi Rafał Mazurczak.
Sercem każdego „destinations” jest mocny komponent gastronomiczno-handlowo-usługowy, który uzupełnia ofertę projektów wielofunkcyjnych. Świetne restauracje, klimatyczne kawiarnie, usługi na najwyższym poziomie, dobrze zaopatrzone sklepy, cukiernie, piekarnie, delikatesy to domena zespołu food&beverage. W 2022 roku w tym segmencie Echo Investment podpisało 30 umów najmu.
Centra handlowe dają się lubić
Strategia wzmacniania centrów handlowych Libero Katowice i Galerii Młociny oparta na ciągłym rozbudowaniu oferty, tak by odpowiadała jeszcze bardziej na potrzeby odwiedzających oraz silnym wsparciu marketingu, przynosi sukcesy. Obydwa centra są niemalże w 100% wynajęte i odnoszą stałe wzrosty odwiedzalność przy jednoczesnym wzroście obrotów najemców. Libero, jako centrum handlowe typu „convenience” stało się „galerią z sąsiedztwa” – bliską, kompleksową, dającą wiele możliwości.
– Rok 2023 nie będzie łatwy dla wielu sektorów gospodarki, w tym branży nieruchomości. Przed naszą branżą jeszcze wiele wyzwań, ale my jesteśmy gotowi się z nimi zmierzyć. Rozważnie podchodzimy do naszych kolejnych projektów. Obecna sytuacja na rynku wymaga strategicznego i opartego na szerokiej pespektywie spojrzenia. Wiele mówimy o zrównoważonym rozwoju, powrocie do natury, uważnemu projektowaniu z troską o dobrostan użytkowników. Nasi klienci oczekują od nas nie tylko deklaracji, ale konkretnych rozwiązań. Dlatego tak wiele uwagi poświęcamy projektowaniu naszych inwestycji, modyfikowaniu oraz definiowaniu trendów, które za 4-5 lat, kiedy projekt zacznie działać, będą codziennością – zapowiada Rafał Mazurczak.