Praca na całe życie i dom na zawsze, etos pracy i dążenie do posiadania mieszkania na własność definiowały pokolenie wyżu demograficznego. Presja inwestowania została przekazana pokoleniu X, obecnym czterdziesto- i pięćdziesięciolatkom, którzy nie mając innej rozsądnej alternatywy, nadal pracowicie oszczędzali na zakup własnego M. Wraz ze zmianami pokoleniowymi wykształciły się nowe modele życia i pojawiły rozwiązania, produkty i usługi, pozwalające żyć na własnych warunkach.
Młodsze pokolenia są mniej skłonne do gromadzenia i posiadania. Pokolenie Z w znacznie mniejszym stopniu zaprząta sobie głowę własnością, a dla generacji Alpha jeszcze bardziej liczą się nie namacalne rzeczy, a wartości i zasady – wolność, elastyczność, jakość, różnorodność i zrównoważony rozwój. Coraz częściej mówi się więc o nowym stylu życia obecnych i przyszłych pokoleń, który ma związek z ich stosunkiem do własności i potrzeby przynależności do miejsca. Poczucie wspólnoty i bycia u siebie nie jest już także tak bardzo uzależnione od posiadania własnych kilkudziesięciu metrów w konkretnej i stałej lokalizacji.
Adaptacja do dorosłości
Najstarsi przedstawiciele generacji Z mają obecnie 24 lata i pokolenie to oficjalnie wkracza na rynek mieszkaniowy, zmieniając priorytety i ustalając nowe zasady gry. Kiedy młodzi ludzie zaczynają żyć na własny rachunek, posiadanie mieszkania lub domu znajduje się zazwyczaj na odległym miejscu listy życiowych celów. Na znaczeniu zyskuje już potrzeba większej prywatności przy jednoczesnej potrzebie wspólnoty i przynależności do określonej grupy, czy to na poziomie przestrzeni, czy filozofii życia. Zarówno pokolenie Z jak i Millenialsi przywiązują dużą wagę do wygody cyfrowej i zaawansowania technologicznego. Podczas gdy ci drudzy kształtują trendy mieszkaniowe od ponad dekady, pokolenie Z tworzy je właśnie teraz i podnosi poprzeczkę jeszcze wyżej, oczekując oferty pozwalającej na stosunkowo łagodne wejście w dorosłość, nowoczesnej i opartej na większej elastyczności, zawierającej udogodnienia i inteligentne rozwiązania, a jednocześnie dostosowanej do umiarkowanego budżetu. Czy istnieje typ mieszkalnictwa, który może być odpowiedzią na te potrzeby? Coraz popularniejszym i alternatywnym dla prywatnego najmu, staje się model oparty na swego rodzaju subskrypcji, czyli mieszkanie w abonamencie. W czasach, w których wszelkiego rodzaju abonamenty funkcjonują w niemal każdym aspekcie naszego życia, takie rozwiązanie nie jest zaskoczeniem. Sama idea abonamentu też nie jest niczym nowym – od prenumeraty prasy po karnet w klubie fitness, ten model świetnie sprawdzał się dotychczas w wybranych sektorach, jednak w przypadku wielu dóbr, własność przez długi czas wydawała się być nienaruszalną wartością.
Czy posiadanie jest przereklamowane?
Obecny boom na firmy działające w modelu subskrypcyjnym i korzystanie z usług w ramach abonamentu odzwierciedla istotną zmianę w sposobie myślenia o własności. Biznesy oparte na abonamentach podważają ideę zakorzenioną w zbiorowej świadomości od czasu powstania kapitalizmu, że musisz posiadać coś na własność, aby móc z tego korzystać i czerpać z tego przyjemność. W idei mieszkania w abonamencie nie chodzi jednak o całkowitą rezygnację z dóbr i odejście od tradycyjnego modelu własności. Kluczem jest możliwość wyboru różnych opcji w zależności od aktualnych potrzeb, etapu w życiu czy możliwości finansowych. Model abonamentowy pozwala na większą elastyczność i możliwość dostosowania miejsca zamieszkania do zmieniających się okoliczności – w razie potrzeby możesz łatwiej zmienić lokalizację zarówno w obrębie jednego miasta, osiedla czy nawet budynku, jak i przenieść się do innego miasta, przy jednoczesnym zachowaniu tego samego standardu mieszkania i z tym samym dostawcą.
- Najem prywatny jest częścią polskiego rynku mieszkaniowego od wielu lat, często funkcjonował on jednak bez przejrzystych zasad regulujących stosunki pomiędzy najemcą a wynajmującym. Umowy podpisywane z prywatnymi właścicielami wynajmowanych mieszkań były jednostronne i nie zabezpieczały w pełni praw lokatorów. Popyt, zarówno wśród młodych ludzi, którzy stanowią jego podstawę, ale też starszych, np. wysoko opłacanych specjalistów, których praca związana jest z dużą mobilnością, czy najemców, którzy decydują się na wynajem z powodu niechęci do podjęcia długoterminowego zobowiązania, jakim jest hipoteka, wciąż utrzymuje się na wysokim poziomie. Coraz częściej wartość mieszkania nie jest mierzona już tylko powierzchnią kwadratową, a staje się wyznacznikiem stylu życia z lokalizacją dostosowaną do bieżących potrzeb, elastycznością wyboru, wygodą, możliwością przeprowadzki w krótkim czasie, nowoczesnym zarządzaniem, jakością przestrzeni wspólnych czy rozwiązaniami oferowanymi w ramach zbudowanej wokół miejsca społeczności. Na te oczekiwania nie potrafią odpowiedzieć prywatni właściciele mieszkań, stąd m.in. zwrot w kierunku większej profesjonalizacji tego sektora. Właściciele instytucjonalni są w stanie utrzymać nieruchomości w określonym standardzie i zagwarantować swoim lokatorom komfort, elastyczność i znacznie większe poczucie bezpieczeństwa – ocenia Przemysław Chimczak-Bratkowski, prezes Fundacji Rynku Najmu.
Witaj w klubie
Mieszkanie w abonamencie to wygoda bez konieczności inwestowania w nieruchomość, jej remonty i utrzymanie. Minimalna jest także ilość formalności związanych z wynajmem – brak biurokracji, dodatkowych prowizji i pośredników pozwala przeprowadzić cały proces od kontaktu klienta do podpisania umowy i odbioru kluczy w 24h. W przypadku najmu instytucjonalnego należy zwrócić także uwagę na znaczące zmiany w zakresie zarządzania nieruchomością, standardu mieszkań i obsługi najemców.
– W odróżnieniu od firm i funduszy, które kupują mieszkania i dostosowują je do nowych trendów, Resi4Rent oferuje pod wynajem wyłącznie własne, realizowane w tym celu przez polskiego dewelopera Echo Investment, mieszkania w pięciu polskich miastach – Łodzi, Wrocławiu, Gdańsku, Poznaniu i Warszawie. Łącznie w ofercie firmy znajduje się 2,3 tys. mieszkań, z czego ponad tysiąc w samej Warszawie. Dzięki temu, że nasze mieszkania od początku projektowane są pod najem, w budynkach nie ma przestrzeni nieużytkowej czy nieefektywnych rozkładów mieszkań, co znacząco wpływa na koszty – optymalne wymiary mieszkania pozwalają na skalkulowanie atrakcyjnej cenny najmu dla klienta. Nasi najemcy mają do wyboru mieszkania 1-, 2-,3- i 4- pokojowe, które cechują się dobrym standardem z możliwością dostosowania swojej osobistej przestrzeni do indywidualnych potrzeb. W cenie abonamentu lokatorzy otrzymują dostęp do Wi-Fi i panelu on-line pozwalającego m.in. na zarządzanie umowami oraz dedykowany zespół biura obsługi klienta na miejscu w każdej inwestycji – mówi Sławomir Imianowski, prezes firmy Resi4Rent, największego profesjonalnego podmiotu na rynku najmu instytucjonalnego w Polsce.
Potrzeby mieszkaniowe mają przede wszystkim wymiar praktyczny. Nie tylko młodzi ludzie coraz częściej przedkładają bliskość miejsca pracy nad bliskość życia nocnego, a przystępność cenową i elastyczne rozwiązania nad luksusowe udogodnienia. Większa mobilność i wygoda to czynniki, dla których na wynajęcie mieszkania decydują się także osoby posiadające już własne mieszkanie lub dom, ale np. w ciągu tygodnia pracujące w innym mieście. Istotnym oczekiwaniem, któremu muszą sprostać wynajmujący, jest z jednej strony personalizacja, która przekłada się zarówno na dostosowanie fizycznej przestrzeni, jak i umów najmu, a jednocześnie potrzeba socjalizacji, poczucia wspólnoty i życia w pobliżu przyjaznych, kreatywnych przestrzeni.
– Naszym celem jest przede wszystkim satysfakcja klienta. Dbamy o jego komfort, gwarantujemy trwałość i możliwość przedłużenia umowy, ale jesteśmy też elastyczni, kiedy wymaga tego sytuacja na rynku lub zmiany w życiu najemcy. Choć najwięcej umów zawieranych jest na okres 12 miesięcy, w odpowiedzi na chwiejny rynek pracy i indywidualne potrzeby związane np. z relokacją lub zmianą lokalu Resi4Rent oferuje w wybranych lokalizacjach także krótsze umowy – nawet na 3 lub 6 miesięcy. Nasze elastyczne podejście pozostawia miejsce dla alternatywnych opcji, które odzwierciedlają sposób, w jaki chcą żyć dzisiejsi konsumenci. Mieszkania w abonamencie Resi4Rent znajdują się w lokalizacjach dobrze obsługiwanych przez komunikację miejską, w pobliżu restauracji, kawiarni, klubów czy terenów zielonych, które mogą oferować zniżki dla mieszkańców. Społeczność wokół Resi4Rent budujemy także poprzez specjalne wydarzenia dla sąsiadów jak np. wspólna praktyka jogi na patio w Browarach Warszawskich. Odpowiadamy na oczekiwania mieszkańców w zakresie lokalizacji w dużych ośrodkach miejskich, przystępnych cen i elastycznych zasad najmu, inteligentnej infrastruktury, wyposażenia o wysokiej wydajności, korzystania z elektronicznych procesów zarządzania najmem i komunikacją, udogodnień, wspólnotowych przestrzeni, kompleksowej obsługi, napraw i konserwacji. To pozwala nam na utrzymanie w nieruchomości określonych standardów i daje gwarancję komfortu zarówno studentom, młodym specjalistom, którzy przyjeżdżają do mieszkania na kilka dni w tygodniu, singlom, młodym parom na starcie, ale też 40- czy 50-latkom, którzy mają ochotę czy potrzebę zmienić swój status związku z mieszkaniem z „posiadam” na „wynajmuję w abonamencie” – podsumowuje Alicja Kościesza, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Resi4Rent.