Prace przy przebudowie i rozbudowie układu drogowego w sąsiedztwie powstającego kompleksu handlowo-rozrywkowego wkraczają w decydujący etap. Realizowana wspólnie z miastem i finansowana przez dewelopera inwestycja sprawi, że wkrótce przejazd przez skrzyżowania w rejonie ulic Kościuszki, Kolejowej i Jankego – które są głównymi drogami łączącymi śródmieście z południowymi dzielnicami miasta – będzie szybszy i płynniejszy. Koniec prac zaplanowano na koniec sierpnia.
Nowe i przebudowane drogi wokół Libero Katowice są nie tylko niezbędną częścią realizacji inwestycji, to także istotny element spójnej, miejskiej koncepcji zakładającej usprawnienie ruchu w tym rejonie miasta. Zgodnie z planami, przebudowane zostaną drogi wokół skrzyżowania ulic Kościuszki z Kolejową, przez które codziennie w godzinach szczytu przejeżdża nawet 15 tysięcy aut. Rozbudowane zostaną także skrzyżowania ulic Kolejowej i Rzepakowej, a także Kościuszki, Kolejowej i Jankego. Ważnym udogodnieniem dla okolicznych mieszkańców i osób odwiedzających Libero będą nowe chodniki i ścieżka rowerowa wzdłuż ulicy Kolejowej.
Nowością, która jeszcze w tym roku pojawi się na drogowej mapie tej części Katowic będzie lewoskręt w ulicę Kolejową dla kierowców jadących w stronę centrum miasta. Obecna organizacja ruchu nie daje takiej możliwości.
– Wiemy, jak ważna w tego typu projektach jest ścisła współpraca z miastem. Mamy świadomość, że tworzymy miejsce i przestrzeń, które będzie nie tylko służyć mieszkańcom i odwiedzającym, ale ma także pozytywnie wpływać na rozwój tej części miasta. Dlatego mając na uwadze maksymalne usprawnienie organizacji ruchu przy jednoczesnym zapewnieniu wygodnego dojazdu do Libero zaproponowaliśmy kilka koncepcji, spośród których miasto wybrało najbardziej optymalną, zakładającą budowę tunelu pod DK81. Kierowcy od strony ulicy Kościuszki wjadą do niego po łagodnym łuku, a wyjadą ulicą Kolejową. Kilkadziesiąt metrów dalej czekać będzie nowe rondo z wjazdem do kompleksu – mówi Mariusz Szatański, Project Manager w Dziale Centrów Handlowych Echo Investment.
Budowa tunelu umożliwiającego dojazd do nowo powstającego kompleksu pod ulicą Kościuszki rozpoczęła się w połowie stycznia. Chcąc zachować jej przejezdność wykonawca zabezpieczył możliwość korzystania z drogi objazdowej we wszystkich kierunkach ruchu. Po czterech miesiącach prac tunel nabiera kształtów. Drogi dla Libero buduje Przedsiębiorstwo Budownictwa Drogowo - Inżynieryjnego SA.
Będzie szybciej, płynniej i mniej korków
Dotychczas, rejon skrzyżowań dróg Kolejowej, Kościuszki, Jankego i Rzepakowej nie należał do najprzyjemniejszych, szczególnie w porze porannego i popołudniowego szczytu. Finansowana i koordynowana przez Echo Investment przebudowa i rozbudowa układu drogowego oraz budowa tunelu mają znacząco poprawić ich przepustowość.
Z przygotowanej przez dewelopera analizy wynika, że wybrany przez miasto wariant z tunelem przyczyni się do tego, że przykładowo w godzinach szczytu przez skrzyżowanie z ulicą Kościuszki będzie mogło przejechać ponad 30 proc. więcej samochodów jadących od strony Kolejowej w kierunku DK81. Prognozowany jest także znaczący, skokowy wzrost przepustowości – o około 140 proc. – dla kierowców skręcających z Kolejowej w lewo w ulicę Kościuszki. Jeszcze bardziej, bo aż czterokrotnie wzrośnie przejezdność prawoskrętu z Kolejowej w Kościuszki.
Libero przyjazne kierowcom i rowerzystom
Projektanci kompleksu zadbali o wysoki komfort zmotoryzowanych odwiedzających. Pomyślano o wygodnych – wysokich na 2,3 m – wjazdach i wyjazdach dla większych pojazdów, o łagodnym nachyleniu ramp wjazdowych i szerokich wjazdach, które nie przysporzą problemów nawet mniej doświadczonym kierowcom. Również z myślą o nich do minimum ograniczona została liczba filarów utrudniających parkowanie, a miejsca urosły do szerokości 2,6 m. Cały parking, został wyposażony w nowoczesny system informujący o dostępności miejsc. Dla cyklistów deweloper zaplanował monitorowaną strefę rowerową ze stojakami i punktami do samodzielnej naprawy.